Vakgebieden

Welke methodes zetten wij in om uw kind les te geven?

Op scholen leren onze leerlingen de basisvaardigheden

    Nederlandse taal
    Rekenen
    Burgerschap
    Digitale Geletterdheid

Rekenen met Getal en Ruimte Junior

Getal en Ruimte Junior is een rekenmethode speciaal ontwikkeld voor het basisonderwijs. Het programma is opgebouwd rondom vier kerndoelen: getallen, bewerkingen, meten en meetkunde.

  • Oefeningen op maat: De methode biedt differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan oefenen.

  • Visuele ondersteuning: Veel gebruik van afbeeldingen en schema's om abstracte rekensommen inzichtelijk te maken.

  • Thematisch leren: Rekenen wordt gekoppeld aan realistische en herkenbare situaties voor kinderen, zodat ze de relevantie zien.

  • Interactie en samenwerking: Er wordt gestimuleerd om samen te werken en met elkaar te praten over de oplossingen en aanpakken.

  • Digitale hulpmiddelen: Naast boeken zijn er ook digitale tools beschikbaar om het leren leuk en interactief te maken.

Hopelijk helpt dit om een beeld te krijgen van wat Getal en Ruimte Junior inhoudt.


Taal en Spelling met Staal

De methode Staal taal en spelling is een innovatieve lesmethode voor taal en spelling-grammatica, ontworpen voor groep 3 tot en met groep 8.

Hier zijn enkele kernpunten:

  • Communicatie centraal: De methode richt zich op het versterken van taalvaardigheden zoals schrijven, spreken, luisteren en tekstbegrip. Kinderen leren hoe ze hun eigen communicatiedoelen kunnen bereiken. 
  • Samenhangende domeinen: Schrijven, spreken, luisteren en tekstbegrip versterken elkaar en zijn gebaseerd op een stevige basis in woordenschat, grammatica en spelling. 
  • Wetenschappelijk onderbouwd: De methodiek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en samenwerking met didactici en onderwijskundigen. 
  • Betekenisvol taalonderwijs: Kinderen worden ondergedompeld in prikkelende en uitdagende thema's die hen motiveren en verrijken. 
  • Voldoet aan nieuwe kerndoelen: De methode voldoet aan de nieuwe eisen die de overheid aan het toekomstbestendige taalonderwijs stelt.

Deze methode maakt taalonderwijs betekenisvol en effectief door een spannend en boeiend leerproces te bieden.

Veilig Leren Lezen

De methode Veilig leren lezen van Zwijsen is een populaire en effectieve aanpak om te leren lezen in groep 3. Hier zijn enkele kernpunten:

  • Leergemeenschap: Kinderen leren van één met elkaar, wat een sterke basis legt voor leesmotivatie en samenwerking.
  • Stapsgewijze aanpak: De methode richt zich op het geleidelijk aanleren van letters, klanken en woorden, met veel aandacht voor herhaling en oefening.
  • Flexibiliteit: De methode biedt ruimte voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken.
  • Leesplezier: Door het gebruik van verhalen en avonturen, zoals de club van Zoem en zijn vriendje Mik, wordt lezen een spannend avontuur.

Deze aanpak zorgt ervoor dat kinderen niet alleen lezen leren, maar ook plezier hebben aan het lezen.

Begrijpen wat je leest met Atlantis

De methode Atlantis Begrijpend Lezen van Delubas is een geïntegreerde aanpak voor voortgezet lezen in groep 4 tot en met groep 8.

Dit zijn enkele kernpunten:

  • Leesplezier centraal: De methode richt zich op het bevorderen van leesplezier door teksten te kiezen die kinderen interesseren en boeiend vinden.

  • Technisch en begrijpend lezen: In tegenstelling tot veel andere methoden, combineert Atlantis technisch lezen (zoals het herkennen van letters en klanken) met begrijpend lezen (zoals het begrijpen van de inhoud van de tekst).

  • Didactisch differentiatiemodel: De methode biedt een uniek differentiatiemodel dat kinderen op verschillende niveaus kan bereiken, zelfs binnen combinatiegroepen.

  • Thematische verhalen: De teksten zijn vaak gebaseerd op thema's zoals ontdekkingsreizen, onderwaterwereld, en historische beschavingen, wat de leeservaring verrijkt.

  • Structuur en voortgang: Er wordt aandacht besteed aan de structuur van het lezen en de voortgang van de leerlingen, met regelmatige evaluaties en feedback.

Deze methode helpt kinderen niet alleen beter te lezen, maar ook hun leesmotivatie te vergroten door het lezen leuk en boeiend te maken.

Burgerschap

In samenwerking met de ASG hebben we op de Columbusschool een burgerschapsbeleidsplan gemaakt. Hierin zijn o.a. deze onderwerpen opgenomen:

  • Deelname Derde kamer (lesprogramma rondom democratie, politiek en debatteren);
  • Deelname Poort schoon (we steunen als school de opruimacties en doen actief mee met de leerlingen). 
  • Andere projecten welke gedurende het schooljaar in het aanbod voorbij komen. 
  • Kanjertraining: De lessen die gegeven worden vanuit de Kanjertraining vallen ook onder burgerschapsvorming.
  • PBS: leerlingen krijgen gedragslessen en we werken met beloningen voor positief gedrag.

Digitale Geletterdheid

We vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en leerkrachten geletterd zijn; je kan lezen en schrijven. Begin 21e eeuw is daar de digitale geletterdheid bij gekomen. Wil je kunnen functioneren in de huidige maatschappij dan heb je deze nieuwe geletterdheid nodig. 

Op de Columbusschool worden vier domeinen van digitale geletterdheid ontwikkeld: ICT basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. 

  • ICT basisvaardigheden omvatten het vertrouwd raken met technologie en het leren gebruiken van digitale hulpmiddelen. Zoals het leren inloggen op een Chromebook. Het leren werken met tekst, presentatie en bestanden opslag software. 
  • Informatievaardigheden helpen kinderen bij het vinden, evalueren en verwerken van informatie. Ze leren kritisch denken en betrouwbare bronnen te identificeren, wat cruciaal is in het digitale tijdperk vol informatieovervloed. 
  • Mediawijsheid richt zich op het begrijpen en analyseren van media-uitingen. Kinderen leren mediaboodschappen te interpreteren, reclame te herkennen en bewuste keuzes te maken bij het consumeren van digitale content. 
  • Computational thinking stimuleert het probleemoplossend denken en logisch redeneren. Kinderen maken kennis met programmeren. Hiervoor gebruiken we de Microbit. 
Als ouders kunnen we digitale geletterdheid ondersteunen door het belang ervan te benadrukken, open communicatie te bevorderen en positieve digitale gewoonten te stimuleren. Laten we samenwerken om onze kinderen voor te bereiden op een wereld waarin digitale vaardigheden van vitaal belang zijn.

Schrijven met Pennenstreken

De methode Pennenstreken is een schrijfmethode voor groep 1 tot en met groep 8.

  • Motorische ontwikkeling: In groep 1 en 2 wordt schrijven spelenderwijs aangeleerd, met bijvoorbeeld liedjes en kringactiviteiten. Dit helpt kinderen om hun motorische vaardigheden te ontwikkelen.
  • Stapsgewijze aanpak: Vanaf groep 3 leren kinderen de juiste vorm en het juiste traject van letters. Dit gebeurt stap voor stap, met veel aandacht voor herhaling en oefening.
  • Aansluiting op leesmethode: Pennenstreken sluit aan op de leesmethode Veilig Leren Lezen, zodat kinderen direct na het leren lezen van een letter, deze ook leren te schrijven.
  • Leesbaar handschrift: De methode richt zich op het ontwikkelen van een leesbaar handschrift, waarbij kinderen hun eigen handschrift kunnen ontwikkelen.
  • Flexibiliteit: Er is ruimte voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken.

Deze aanpak maakt leren schrijven leuk en boeiend voor kinderen, terwijl het tegelijkertijd een sterke basis legt voor hun schrijfvaardigheden.

Natuur en techniek met Naut

De methode Naut is een aardrijkskunde methode voor groep 3 tot en met groep 8.

Hier zijn enkele kernpunten:

  • Integratie van vakgebieden: Naut combineert kennis en vaardigheden uit verschillende vakgebieden, zoals aardrijkskunde (Meander), geschiedenis (Brandaan) en natuur en techniek (Naut).

  • Thematische verhalen: De methodiek maakt gebruik van thematische verhalen en projecten die kinderen boeiend en relevant vinden.

  • 21e-eeuwse vaardigheden: Er wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van vaardigheden die kinderen nodig hebben in de 21e eeuw, zoals onderzoek, samenwerking en technologisch inzicht.

  • Leerplezier: De methodiek is ontworpen om het leren leuk en boeiend te maken, zodat kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen ontspannen en hun kennis kunnen toepassen in de praktijk.

Deze aanpak helpt kinderen om een breder perspectief op de wereld te krijgen en hen beter voor te bereiden op de toekomst.


Aardrijkskunde met Meander

De methode Meander is een aardrijkskunde-methode, van groep 3 tot en met groep 8. Dit zijn enkele kernpunten:

  • Thematische aanpak: De methode gebruikt thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen, zoals klimaat, water, en wereldsteden.

  • Activerende werkvormen: Door interactieve werkvormen, zoals groepsopdrachten en ontdekkend leren, worden kinderen actief betrokken bij de les.

  • Leerplezier en nieuwsgierigheid: De methodiek is ontworpen om kinderen te enthousiasmeren voor aardrijkskunde en hen te stimuleren om de wereld om hen heen te verkennen.

  • Differentiatie: Meander biedt mogelijkheden voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken en leren.

Met Meander ontdekken kinderen de wereld en leren ze op een leuke en interactieve manier over aardrijkskunde.


Geschiedenis met Brandaan

De methode Brandaan is gericht op het vak geschiedenis, van groep 3 tot en met groep 8. Dit zijn enkele kernpunten:

  • Chronologische en thematische aanpak: Brandaan combineert de chronologische opbouw van historische gebeurtenissen met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.

  • Activerende lessen: De methode bevat interactieve werkvormen en opdrachten die kinderen actief betrekken bij het leren over geschiedenis.

  • Verhalen en bronnen: Er wordt veel gebruik gemaakt van verhalen en historische bronnen om het verleden tot leven te brengen en de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen.

  • Differentiatie: De methode biedt mogelijkheden voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken.

Brandaan helpt kinderen om de geschiedenis te begrijpen en te waarderen door middel van boeiende verhalen en activerende lessen.


Engels schrijven en spreken met Join in

De methode Join in is een actieve Engelse lesmethode. Hier zijn enkele kernpunten:

  • Actief Engels leren: Kinderen leren Engels op een actieve manier door veel te praten en samenwerken. Dit maakt de les leuk en effectief1.

  • Communicatie centraal: Engels is de voertaal in de klas en de onderwerpen komen uit het dagelijks leven. Dit helpt kinderen de functie van de taal te begrijpen en blijft hen gemotiveerd1.

  • Stap voor stap opbouw: Het leerproces volgt de leeftijdsontwikkeling van kinderen, beginnend met luisteren en reageren in de onderbouw, en uitgebreid met spreken, lezen en schrijven in de bovenbouw.

  • Flexibiliteit: Join in biedt mogelijkheden voor differentiatie.

Met Join in leren kinderen Engels op een boeiende en praktische manier.

Verkeer: Let's go!

De ANWB heeft samen met uitgeverij Malmberg een lesmethode ontwikkeld voor verkeerslessen op de basisschool: Let’s go!. 

Deze lessen zijn interactief en actueel, we maken namelijk gebruik van Google Streetview.
Hiermee bereiden we leerlingen van groep 3 t/m 8 goed voor op het Nationale VVN Verkeersexamen en belangrijker nog: op veilig en zelfstandig deelnemen aan het verkeer.

Let's go! Verkeer

Studievaardigheden

Informatie uit allerlei verschillende bronnen kunnen selecteren, beoordelen, verwerken en toepassen is in onze moderne maatschappij onmisbaar. Deze studievaardigheden oefenen leerlingen op de Columbusschool met de methode ‘Blits’ (Uitgeverij Delubas). 

De wereld ontwikkelt zich snel en via de moderne media krijgen kinderen meer informatie te verwerken dan ooit. Ze daarin onderwijzen vinden wij daarom van groot belang. We maken gebruik van de nieuwste versie van Blits.

Juf Simone over de Kanjertraining

“Door de Kanjertraining leren kinderen omgaan met conflicten, waardoor de klas een veilige plek wordt om te leren en te groeien.”

Downloads

Download hier relevante informatie voor bestaande ouders. Benieuwd naar andere documenten? Gebruik de zoekfunctie.