Op scholen leren onze leerlingen de basisvaardigheden
- Nederlandse taal
- Rekenen
- Burgerschap
- Digitale Geletterdheid
Rekenen met Getal en Ruimte Junior
Getal en Ruimte Junior is een rekenmethode speciaal ontwikkeld voor het basisonderwijs. Het programma is opgebouwd rondom vier kerndoelen: getallen, bewerkingen, meten en meetkunde.
Oefeningen op maat: De methode biedt differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan oefenen.
Visuele ondersteuning: Veel gebruik van afbeeldingen en schema's om abstracte rekensommen inzichtelijk te maken.
Thematisch leren: Rekenen wordt gekoppeld aan realistische en herkenbare situaties voor kinderen, zodat ze de relevantie zien.
Interactie en samenwerking: Er wordt gestimuleerd om samen te werken en met elkaar te praten over de oplossingen en aanpakken.
Digitale hulpmiddelen: Naast boeken zijn er ook digitale tools beschikbaar om het leren leuk en interactief te maken.
Hopelijk helpt dit om een beeld te krijgen van wat Getal en Ruimte Junior inhoudt.
Taal en Spelling met Staal
De methode Staal taal en spelling is een innovatieve lesmethode voor taal en spelling-grammatica, ontworpen voor groep 3 tot en met groep 8.
Hier zijn enkele kernpunten:
- Communicatie centraal: De methode richt zich op het versterken van taalvaardigheden zoals schrijven, spreken, luisteren en tekstbegrip. Kinderen leren hoe ze hun eigen communicatiedoelen kunnen bereiken.
- Samenhangende domeinen: Schrijven, spreken, luisteren en tekstbegrip versterken elkaar en zijn gebaseerd op een stevige basis in woordenschat, grammatica en spelling.
- Wetenschappelijk onderbouwd: De methodiek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en samenwerking met didactici en onderwijskundigen.
- Betekenisvol taalonderwijs: Kinderen worden ondergedompeld in prikkelende en uitdagende thema's die hen motiveren en verrijken.
- Voldoet aan nieuwe kerndoelen: De methode voldoet aan de nieuwe eisen die de overheid aan het toekomstbestendige taalonderwijs stelt.
Deze methode maakt taalonderwijs betekenisvol en effectief door een spannend en boeiend leerproces te bieden.
Lijn 3
Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt de methode “Lijn 3” (uitgeverij Malmberg) geïmplementeerd. Deze leesmethode voor groep 3 is speciaal ontworpen voor leerlingen die net beginnen met leren lezen en sluit aan op hun belevingswereld. In Lijn 3 zijn technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, spelling en woordenschat als één doorgaande leerlijn geïntegreerd. Zo werken we ernaar toe dat onze leerlingen aan het einde van groep 3 vlot en met begrip kunnen lezen en met een goede leesmotivatie en stevige basis voorbereid zijn op het verdere taalonderwijs vanaf groep 4.
Taal, technisch lezen en begrijpend lezen
Vanuit 2025-2026 wordt de methode STAAL 2 geïmplementeerd. Tekstbegrip (begrijpend lezen) is een integraal onderdeel van deze taalmethode en draagt bij aan de samenhang tussen de verschillende taaldomeinen. STAAL 2 Taal sluit volledig aan bij de nieuwe kerndoelen Nederlands. Kinderen ontwikkelen zich tot taalcompetente burgers, waarbij communicatie centraal staat. De domeinen woordenschat, taalbeschouwing, schrijven, spreken, luisteren en lezen (tekstbegrip) worden in samenhang aangeboden en versterken elkaar. Ook is er aandacht voor burgerschap en digitale geletterdheid.
Burgerschap
We werken op de Columbusschool volgens een burgerschapsbeleidsplan. Hierin zijn o.a. deze onderwerpen opgenomen:
- Deelname Derde kamer (lesprogramma rondom democratie, politiek en debatteren);
- Deelname Poort schoon (we steunen als school de opruimacties en doen actief mee met de leerlingen).
- Andere projecten welke gedurende het schooljaar in het aanbod voorbij komen.
- Kanjertraining: De lessen die gegeven worden vanuit de Kanjertraining vallen ook onder burgerschapsvorming.
- PBS: leerlingen krijgen gedragslessen en we werken met beloningen voor positief gedrag.
Digitale Geletterdheid
We vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en leerkrachten geletterd zijn; je kan lezen en schrijven. Begin 21e eeuw is daar de digitale geletterdheid bij gekomen. Wil je kunnen functioneren in de huidige maatschappij dan heb je deze nieuwe geletterdheid nodig.
Op de Columbusschool worden vier domeinen van digitale geletterdheid ontwikkeld: ICT basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking.
- ICT basisvaardigheden omvatten het vertrouwd raken met technologie en het leren gebruiken van digitale hulpmiddelen. Zoals het leren inloggen op een Chromebook. Het leren werken met tekst, presentatie en bestanden opslag software.
- Informatievaardigheden helpen kinderen bij het vinden, evalueren en verwerken van informatie. Ze leren kritisch denken en betrouwbare bronnen te identificeren, wat cruciaal is in het digitale tijdperk vol informatieovervloed.
- Mediawijsheid richt zich op het begrijpen en analyseren van media-uitingen. Kinderen leren mediaboodschappen te interpreteren, reclame te herkennen en bewuste keuzes te maken bij het consumeren van digitale content.
- Computational thinking stimuleert het probleemoplossend denken en logisch redeneren. Kinderen maken kennis met programmeren. Hiervoor gebruiken we de Microbit.
Schrijven
‘Pennenstreken’ is een methode die leerlingen leert om op hun eigen niveau leesbaar en vlot schrijven. De methode sluit aan bij het onderwijs van nu. Alle oefeningen en schrijfadviezen hebben een praktische insteek. Deze en nog meer redenen maken dat wij als Columbusschool gekozen hebben voor deze schrijfmethode en deze gebruiken vanaf groep 4. We leren de kinderen vanaf groep 3 blokschrift aan. Het schrijven in deze groep wordt middels de methode ‘Klinkers’ aangeleerd.
Natuur en techniek met Naut
De methode Naut is een aardrijkskunde methode voor groep 3 tot en met groep 8.
Hier zijn enkele kernpunten:
Integratie van vakgebieden: Naut combineert kennis en vaardigheden uit verschillende vakgebieden, zoals aardrijkskunde (Meander), geschiedenis (Brandaan) en natuur en techniek (Naut).
Thematische verhalen: De methodiek maakt gebruik van thematische verhalen en projecten die kinderen boeiend en relevant vinden.
21e-eeuwse vaardigheden: Er wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van vaardigheden die kinderen nodig hebben in de 21e eeuw, zoals onderzoek, samenwerking en technologisch inzicht.
Leerplezier: De methodiek is ontworpen om het leren leuk en boeiend te maken, zodat kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen ontspannen en hun kennis kunnen toepassen in de praktijk.
Deze aanpak helpt kinderen om een breder perspectief op de wereld te krijgen en hen beter voor te bereiden op de toekomst.
Aardrijkskunde met Meander
De methode Meander is een aardrijkskunde-methode, van groep 3 tot en met groep 8. Dit zijn enkele kernpunten:
Thematische aanpak: De methode gebruikt thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen, zoals klimaat, water, en wereldsteden.
Activerende werkvormen: Door interactieve werkvormen, zoals groepsopdrachten en ontdekkend leren, worden kinderen actief betrokken bij de les.
Leerplezier en nieuwsgierigheid: De methodiek is ontworpen om kinderen te enthousiasmeren voor aardrijkskunde en hen te stimuleren om de wereld om hen heen te verkennen.
Differentiatie: Meander biedt mogelijkheden voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken en leren.
Met Meander ontdekken kinderen de wereld en leren ze op een leuke en interactieve manier over aardrijkskunde.
Geschiedenis met Brandaan
De methode Brandaan is gericht op het vak geschiedenis, van groep 3 tot en met groep 8. Dit zijn enkele kernpunten:
Chronologische en thematische aanpak: Brandaan combineert de chronologische opbouw van historische gebeurtenissen met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.
Activerende lessen: De methode bevat interactieve werkvormen en opdrachten die kinderen actief betrekken bij het leren over geschiedenis.
Verhalen en bronnen: Er wordt veel gebruik gemaakt van verhalen en historische bronnen om het verleden tot leven te brengen en de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen.
Differentiatie: De methode biedt mogelijkheden voor differentiatie, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan werken.
Brandaan helpt kinderen om de geschiedenis te begrijpen en te waarderen door middel van boeiende verhalen en activerende lessen.
Engels schrijven en spreken met Join in
De methode Join in is een actieve Engelse lesmethode. Hier zijn enkele kernpunten:
Actief Engels leren: Kinderen leren Engels op een actieve manier door veel te praten en samenwerken. Dit maakt de les leuk en effectief1.
Communicatie centraal: Engels is de voertaal in de klas en de onderwerpen komen uit het dagelijks leven. Dit helpt kinderen de functie van de taal te begrijpen en blijft hen gemotiveerd1.
Stap voor stap opbouw: Het leerproces volgt de leeftijdsontwikkeling van kinderen, beginnend met luisteren en reageren in de onderbouw, en uitgebreid met spreken, lezen en schrijven in de bovenbouw.
Flexibiliteit: Join in biedt mogelijkheden voor differentiatie.
Met Join in leren kinderen Engels op een boeiende en praktische manier.
Verkeer: Let's go!
De ANWB heeft samen met uitgeverij Malmberg een lesmethode ontwikkeld voor verkeerslessen op de basisschool: Let’s go!.
Deze
lessen zijn interactief en actueel, we maken namelijk gebruik van
Google Streetview.
Hiermee bereiden we leerlingen van groep 3 t/m
8 goed voor op het Nationale VVN Verkeersexamen en belangrijker
nog: op veilig en zelfstandig deelnemen aan het verkeer.
Studievaardigheden
Informatie uit allerlei verschillende bronnen kunnen selecteren, beoordelen, verwerken en toepassen is in onze moderne maatschappij onmisbaar. Deze studievaardigheden oefenen leerlingen op de Columbusschool met de methode ‘Blits’ (Uitgeverij Delubas).
De wereld ontwikkelt zich snel en
via de moderne media krijgen kinderen meer informatie te verwerken dan ooit. Ze daarin
onderwijzen vinden wij daarom van groot belang. We maken gebruik van de nieuwste versie van
Blits.
Juf Simone over de Kanjertraining
“Door de Kanjertraining leren kinderen omgaan met conflicten, waardoor de klas een veilige plek wordt om te leren en te groeien.”