Positive Behavior Support (PBS)

Wat is PBS?

Bij ons op school werken we met ‘School Wide Positive Behavior Support’. Dit wordt vaak afgekort tot: PBS.

PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Zo creëren wij in de Columbusschool een omgeving die het leren en spelen bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

Het doel hiervan is leerlingen een sterke basis bij te brengen op zowel didactisch als sociaal-emotioneel vlak.

Wat houdt PBS in?

Op de Columbusschool leren de kinderen rekenen, lezen, taal en schrijven en zorgen wij voor een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling middels Kanjertraining en PBS.

PBS (Positive Behavior Support) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. We willen graag een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

Hierbij zetten we ook Kanjertraining in. Dit biedt een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren.

logo van PBS

Drie kernwaarden

De Columbusschool werkt vanuit de 3 kernwaarden:

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Binnen PBS is het spreken van één taal essentieel. We spreken met het gehele team dezelfde verwachtingen uit naar de leerlingen en creëren daarmee een veilige en voor alle leerlingen voorspelbare omgeving waarbinnen de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.


Leerlingpanel

Op de Columbusschool werken we met een leerlingpanel. Het leerlingpanel is een platform van én voor leerlingen.

Het leerlingpanel op de Columbusschool bestaat uit leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8. Elke groep heeft één afgevaardigde gekozen, naar aanleiding van verkiezingen, welke gedurende dat schooljaar de klas vertegenwoordigd in het leerlingpanel. Deze groepsvertegenwoordiger inventariseert de meningen en wensen van de klas en deelt deze tijdens het vergadermoment.

Eens per maand vergadert het leerlingpanel, onder schooltijd, over onderwerpen die betrekking hebben op zowel schoolniveau als klassenniveau. Het leerlingpanel wordt betrokken bij evenementen en de organisatie hiervan en denken na over dat wat de school nog meer nodig heeft om het voor eenieder een fijne plek te laten zijn.